Pages

Tuesday, September 13, 2011

SeMaLaM Di HoSpItAL

Tanpa ku pinta,tanpa ku duga anak2 kena tahan kat sepital T.Intan..Gara2 muntah n cirit birit..Syian anak2 mama.. Entah kat mana silapnya..Pulak tu anak2 je yg kena..Padahal apa yg diorg mkn aku makan..haih..entah la.sib bek la x teruk sangat..Icha je la masuk air..muka pucat gile,naik takut dibuatnya..ate kul 1.30pg jadinya.mau x takut.sepital dah la agak jauh dr umah.. So kesimpulanya berhati2 ketika makan dalam bulan syawal ni.jgn lak mkn sampai x hengat.hehehehe..

Tuesday, August 23, 2011

DaHLia oH dAhLiA

(sesudah..yum..yum...)
(sebelum dibakar)
Tetibe teringin nak buat semperit,tapi dapat resepi dahlia.Boleh la,
dr x der..huhuhu...tapi apa beza semperit n dahlia?
Konfius lak aiiii...sape tau sila angkat 'jempol'.....
Ada sape2 yg x tau 'jempol'??klu nak tau 'jempol' tuh
ibu jari...dah tau kan,pas nie klu org cakap 'jempol' tau la mende alah tu kan...
Memula aku buat adunan nie cam terlembik je,cube la
test bakar,dia 'bleber'(apa dlm bahasa melayu erk)tapi bila masuk
mulut dia mencair...dap....jap je habis....
Dah terlembik aku pun pepandai la tambah tepung jagung+t/kastard lagi,
habis sifunya di sms x balas2,bantai je la..tambah punya tambah..
Baru dpt sms dr sifu,'tambah tepung gandum dik'
hehheheh....eden dah tertambah tepung lain ni,cam no....
buat je la.......tapi yg penting makan sekut Dahlia Chenta nie x sakit peyut erk....
Hubby yg tolong acu sekut nie..ok x??Masterchef cheras...huuhu..
Adunan dah ok,tapi bila dah jd terangup lak..Tapi rasa still sedap lagi....
-DahLia Chenta memang sedap-
Yummy...........

Sunday, August 21, 2011

MeRiAnG mEnEh

Bulan ki wes pirang kali anak nyong meriang.Mulo2 meriang arek mundak akale kali.Gowo la neng klinik.biasa doktor.ke'e ubat waie.Saiki wes selalu banget arek panjat2.
Wes apik,meriang meneh,thak cek2 untu ngìsor metu.wes keroso,ojo cokot mak e wes la.seng bujang wes apik,seng no loro pulak meriang..wes koyo wong lari berganti2 pulak.u walah,kewalahen ngopeni anak.tapi kepiye tho wes tanggungjawab yo di lakoni.watuk pilek orak mari2 meneh.wes pirang mgu mboh.ubate wes sak lori.huhuhu..
Baru arek rehat dilut,adik meriang meneh.thak di cek2,rupane untu ne arek metu meneh.rong bj.ngisor dowor.walah2.. Ngences waie..nasib baik orak oyeng..bocah baik ki.
Orong entek ngopeni adik,anak seng tuek meriang pulak...
Meriang...meriang.... Ojo meriang moso royo wes la.mengko opo pun orak kenek...neng ngomah waie la jawape..huhuhu. Dongake anak2 nyong endang apik yo.,amin..

Friday, August 19, 2011

Tart nenas jembluk2

Dengaren tahun iki nyong rajin gawe biskut.kuwi pun mikir pirang kali arek gawe,thak teliti resepi demi resepi.biskut ki la seng paling penak.enak pun enak.
Anak2 nyong ke'tok waie nyong metok ke bhn2,keserunukan kabeh..kepiye tho?dhelok waie yo sayang,ojo ngerusuhi..
Wes thak adun,di lontho2 la,tapi kok dhadi gedi2 banget.kebangetan le' gawe ki..wonge mangan siji pun marem..hehehe. Enek seng jemluk2.eneng seng lemu banget.enek seng cilik banget.walah2..
Walaupun rupa ne orak apik,tapi rasa ne weaanak banget kou.dont jugde book by the cover.kan wes metu inggeris ku.hehehe..
Sak adunan rong sesi baru siap.anak e bujang arek kelon waie,arek gawe opo pun susah...
Tart nenas jemluk2.pastinya enak. Hehehe.

Monday, August 15, 2011

15 RAMADHAN

Wah dah setengah bulan kita menjalani ibadah puasa.Kejap je kan..Tinggal setengah je lagi genap 1bulan berpuasa.Bila dah setengah nie mood raya tetiba menusuk ke qolbu.huhuhu..
Walaupun x dapat balik beraya,suasana tuh still ada lagi,biarpun persiapan 1 pun belum dibuat.huhuhu....Ala ada 15hari lagi...
Hari yg terakhir la kita mencari 'bonus' lebih'bukan takat bonus kerajaan yg kita harapkan.Tapi bonus dari yg maha esa.Malam lailatulqadar 10mlm terakhir..same2 la kita buat qiamullail.Semoga mendapat mlm 1000bulan tuh..amin...

Malam al-Qadr adalah malam yang paling utama sepanjang tahun, berdasarkan firman ALLAH Ta’ala, ertinya:

“Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (al-Quran) pada Lailatul-Qadr. Tahukah kamu apakah Lailatul Qadr? Lailatul-Qadr lebih baik dari seribu bulan.” (Surah al-Qadr: 1-3)

Maksudnya, beramal pada malam tersebut seperti solat, dzikir dan membaca al-Quran lebih utama dari amalan selama seribu bulan yang tidak mempunyai Lailatul-Qadr.

Sunnat Mengintai Lailatul-Qadr

Disunnatkan mencari lailatul-Qadr itu pada malam-malam yang ganjil dari sepuluh hari terakhir dari bulan Ramadhan. Nabi sallAllahu ‘alaihi wasallam amat giat mencari saat itu pada sepuluh hari yang terakhir.

Dari Aisyah radhiAllahu ‘anhu berkata: “Bahawa Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam apabila telah masuk sepuluh terakhir dari bulan Ramadhan, diramaikannya waktu malam, dibangunkannya keluarganya dan diikat eratnya kain sarungnya.” (HR Bukhari & Muslim)

Di Malam Mana Berlakunya Lailatul-Qadr?

Ada beberapa pendapat dari para ulama dalam menentukan malam yang mulai ini.

Di antara mereka ada yang mengatakan bahawa ia adalah malam kedua puluh satu, ada pula yang mengatakan bahawa ia adalah malam kedua puluh tiga, ada yang berpendapat malam kedua puluh lima, dan ada yang berkata ia berlaku pada malam kedua puluh sembilan, serta ada yang mengatakan bahawa ia berpindah-pindah pada malam-malam yang ganjil dari sepuluh hari yang terakhir.

Tetapi kebanyakan mereka berpendapat bahawa jatuhnya Lailatul-Qadr ialah pada malam kedua puluh tujuh.

Diriwayatkan oleh Ahmad dengan isnad yang sah dari Ibnu Umar radhiAllahu ‘anhu katanya telah bersabda Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam: “Barangsiapa mencarinya, hendaklah dicarinya pada malam kedua puluh tujuh!”

Namun, dinasihatkan kepada semua jangan hanya menumpukan kepada satu-satu malam sahaja beribadah. Hendaklah berterusan ibadah kepada ALLAH setiap hari, dan diberi penumpuan yang lebih kepada 10 hari terakhir Ramadhan.

Beribadah dan Berdoa Pada Lailatul-Qadr

Diriwayatkan oleh Bukhari & Muslim dari Abu Hurairah radhiAllahu ‘anhu, bahawa Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Barangsiapa yang beribadah pada malam al-Qadr kerana iman dan mengharapkan keridhaan ALLAH, diampunilah dosa-dosanya yang terdahulu.”

Diriwayatkan dari Aisyah radhiAllahu ‘anha oleh Ahmad, Ibnu Majah dan juga Turmudzi yang menyatakan sahnya, katanya: “Saya bertanya, “Ya Rasulullah, bagaimana pendapat anda seandainya saya tahu malamjatuhnya Lailatul-Qadr itu, apakah yang harus saya ucapkan ketika itu?” Maka ujar Nabi sallAllahu ‘alaihi wasallam: “Katakanlah:

“Ya ALLAH, sesungguhnya ENGKAU maha Pemaaf dan suka memaafkan, maka maafkanlah daku ini.”

Tulisan di atas telah saya salin dari kitab Feqh as-Sunnah susunan Sheikh Sayyid Sabiq dari bab puasa. Semoga kita semua dapat memanfaatkan perkongsian ini, insyaALLAH.

Mudah-mudahan kita semua memperolehi TAQWA, amin…

sumber=

http://muzir.wordpress.com/2010/08/25/keutamaan-lailatul-qadr/

Friday, August 12, 2011

RIZQ HAIDAR TuMbUh GiGi

SEmenjak bulan puasa nie bujang kamek tok asik demam ja bah,naik risau dibuatnya.Ngan batuk selsema.Yg x tahan tuh batuk berkahak.Kalau la leh buang menggunan wakil..mama org pertama yg buat nak.Kakak dah ok.Icha belum lagi.Dah 3kali g klinik still x ok.Ubat dah habis berbotol2 tapi batul x sihat lagi.Haih...kesian anak2 mama.....
Rizq tuh baru 9bulan bila batuk tuh aku risau.Anak2 jiran tuh kalau batuk masuk wad la,mintak dijauhkan.Anak mama kuat kan.Minggu nie je Rizq 2 kali demam.Cuak gak...baru demam..demam lagi..Tapi ada gak terfikir demam nak tambah akal baru kot.May be nak berjalan..huhuhu...
Tapi rupa2nya adik nak tumbuh gigi.Dah kuar skit..Leh lak mama x pasan kan..Padahal ari2 dok BF..huhuhuu...apa punya turrrr la mama nie.
Pas nie kena berjaga2 la pas ni,kena gigit sokmo la..huhuhu....

11 RAMADHAN

Hari khamis yg penuh warna warni kegilaan...Giler ahhhhh...hehhehe...Apa yg menjadi kegilaan biar aku simpan dalam hati jer,utk menjadi penawar penyeksaan mental dan fizikal.eh..apa aku merepek nie..Haih...banyak sangat makan kerepek la nie.hehhehe...
Misi mengambil stok telah dijalankan.Banyak x banyak la amek rempeyek2 tuh dalam 50bungkus je dulu.Utk permulaan.Semoga segalanya berjalan dengan lancar.Amin.....
So kepada sesiapa yg berminat nak rempeyek tuh leh la datang ke Markas FRU ye.Amek stok.
Sampai umah kakak org yg paling hepi sekali Dayana N Nazurah la..Bukan selau dapat jumpa sepupu sepapat diorg tuh.Nama je duk dekat tapi jarang jumpa.Almaklumla masing2 ada komitmen yg x leh nak elakkan..huhuu...
Yg best Dyan ikuk Kak Baby g mengaji.Seronok dia.'mama kakak g mengaji ngan kak Baby,seronok..best...esok kakak nak mengaji lagi'wah semangat anak aku tuh.Kalau esok jawabnya mengaji ngan mama la ye...hehhehe...Bukan apa yg seronok tuh sebab ramai2.Ada kawan,tuh semangat tuh.....
Tengah malam ajak Dyan balik,tapi dia x mau..x puas main lagi gamaknya.Tapi nak buat cam ner,sok baba keje.dyan pun kena skol.So dia terpaksa akur ngah Big mama..huhuhu....Masuk je kete sume tido.Letih bermain la tuh......Kalau projek mama bagus kita g lagi ye sayang...Anak mama doakan mama ye....semoga semua berjalan lancar....

Tuesday, August 9, 2011

RAYA!!RAYA!!

MARUKU TRADISIONAL
500gm RM15
REMPEYEK KACANG TANAH
500gm RM15
REMPEYEK IKAN BILIS
500gm RM15
POPIAH SIMPUL KASIH
RM20
REMPEYEK KACANG DAL
500gm RM15

9 RaMaDhAn

Syukur ke hadrat illahi,kerana aku dapat tau org keje gomen dapat BONUS..So en.Hubby pun dapat la..hehehhehe(gelak jahat)Buleh la buat beli baju raya,kasut raya,tudung raya,mangkuk raya,kueh raya,balang raya,jalan raya,hantu raya...(dah merapu dah tuh)...Harga barang pun skang bukan main mahal skang nie,dgn bonus yg kerajaan bagi nie sedikit sebanyak dapat la meringankan beban kita nie ar..Terima kasih ye PM...
Tetiba ari nie teringin makan pasemboq kakak,(kedai kak wan,JAWI,SPS) memang sedap...
utk mengurang rasa keinginan yg memuncak aku pun buat la...laku pasemboq aku ari nie..habis...Leh buka kedai la cam nie..Yg aku suka pasemboq kakak tuh,kuah kacang dia.Peh......sedap doe..
Ari ni nafsu makan menjadi2 lak aiii...nak makan sup tulang la,sambal petai la...peh...sedapnya...huuhuhu..
Kalau la ari2 cam nie mau bertambah berat badan aku nie...huhuhu..silap2 baju raya rentas tepi dia.kekkeke....jgn terlalu ikut nafsu..berpada2 la....

8 RAMADHAN

Hari yg di nanti muncul tiba,ari ni my sis datang KL,tapi xsinggah umah pun,
mengenangkan anak buah aku yg baru berjalan tuh,kesian lak nak menapak anak tangga
ke tingkat 2.So diorg check in kat IYC depan HUKM.Ptg aku berbuka kat sana,almaklum la
dah lame x jumpa diorg,nak tau gak perkembangan anak buah musyuk aku tuh..
Alhamdulillah banyak perubahan berlaku kat dia.Masa dia lumpuh tuh
cam x der harapan jer utk berjalan.Tapi kuasa allah,dalam masa 3bulan dia dah leh
berjalan,walau pun x sekuat dulu.Ada juga perubahan positif..Hope pas nie dia lebih sihat n lebih baik dari sebelumnya...Aku lepak sana kejap jer sampai kul 10,kakak pun letih nak berehat.Jauh perjalanan dari Nibong Tebal-Kl..Walau pun kejap tapi puas la..Nak jumpa lagi ntah bila la gamaknya.May be bulan Oktober nanti.Kenduri kawin anak dara dia kang.Raya cam x dapat jumpa jer...huhuhu....

Saturday, August 6, 2011

4 RAMADHAN

Adakah benar makan semut boleh menyebabkan lupa??
kalau la betul gamaknya dah bape ekor la tertelan,termakan,terminum dan termacam2 la.
Dan mungkin dah sampai tahap hilang akal la aku rasa..hahhahah...
Bila cite pasal semut nie aku x tau la kesahihah n kebenarannya.
Tapi memang cepat lupa pun,tapi x leh la salahkan semut jugak.Mungkin ada faktor lain.
Lagipun DR.M pun ada kata Melayu mudah lupa.Kalau x makan semut pun tetap pelupa.
bleh ke cam tuh???hahhahah....
Selalunya bila buat air 1jag,rasa dah ok,warna pun dah cantik,tetiba ada lak
semut terjun bunuh diri dlm tuh,korang nak buang semut ke buang air?
X dibuang org kata jd pelupa..Kalau buang air membazir plak.
Membazir kan amalan syaitan..nak jadi geng syaitan ke nak jadi pelupa??
MANA PILIHAN KORANG?
Ah...serba salah dibuatnya...ate lantak je la..
Nak terus minum pun buleh nak buang pun buleh..
Tetibe lak cite pasal semutkan..cam la x der cite lain.Bukan apa
masa berbuka terkono cam tuh.tuh yg teringat pasal isu
kalau minum air ada semut
cepat lupa..
Bila nak cover balik utk ingatan yg bagus,
makan la kismis banyak2 ye.hehehe...
KAKAK LULUS
Puasa ari ni kakak lulus.Bila dah ptg dia mintak izin nk main luar,aku dah larang.Bukan apa,nanti dia letih.Kesian...Dia pun merayu2 buleh mama,kakak tahan..Erm..iye la mama benarkan.Dari dlm aku dengar suara dia bermain dgn penuh keriangan.Dlm hati aku.'amboi bukan main lg anak aku,cargas'...
Dia main kejap jer,dah letih dia masuk,n tido.Alhamdulillah ari nie dia puasa penuh.Balik
sekolah dia siap cakap,mama cikgu kata bleh puasa setengah ari..huhuhu...x dapat der.Selagi leh
puasa penuh teruskan lah anak ku...Kau hebat..Nak menang kan!!
Bila berbuka dia lah yg paling berselera.Makan x hengat punya..Makan nasi siap bertambah.
Sambung makan mee goreng lak 3x tambah.Peh mengalahkan selera mama anak dara aku nie.
Penangan puasa sehari suntuk..Tuh la anak ku.....Tahniah kak....akhirnya lulus jugak..

Thursday, August 4, 2011

3 RAMADHAN

Erm dah 3 ari kita berpuasa,so tinggal 27hari lagi kita berpuasa.Apa pun persediaan raya x buat lagi.Sume tunggu last minit.Ate laki keje gomen,nunggu gaji ler..Kita x berkeje dok kira tarikh je le.hehhehe..Klu bekeje senang je le citenya.X gitu.....
Ari nie kakak puasa macam biasa,balik sekolah pun masih leh bertahan lagi.Dia tido sampai ptg,so x de la terasa sangat.Baba bawa Icha g klinik coz demam.Lik klinik Icha beli 100plus minum lak depan kakak,meraung sekejap..hehhehhe...'kakak nak minum'...sabar kak ye dah nak berbuka nie,tinggal bpe jam je...
Pukul 6ptg kawan dia ketuk pintu ajak main,aku x bagi memula kan ke dia puasa takut letih la.Wah sakan dia main kat luar.Lari sana sini.Kawan2 dia ada la yg x pose..Leh lak dia minum.Haih..sayang je tinggal bpe minit je lagi.Tapi dah terminum,nak buat cam mana.Biarkan lah.
Hope esok kakak bertahan sampai habis ye sayang.
Menu ari nie paling simple n senang.Nasi ayam.Buat kuih skit tepung pelita,feberet anak2 n hubby.1st time buat ok la..not bad.Kena tingkatkan lagi usaha.Nasi ayam mama memang no1.Kakak sampai 5kali tambah nasik.Gile kentang.....Makan mengalah kan mama.Mau x semangat badan dia..X per la kakak janji kakak suka ye sayang....
Bila dah berbuka dah nak kena pikir menu apa la esok nak buat..Haih..ari2 dok pikir menu..Leh botak dibuatnya nie.....huhuhu.....Fikirlah selgi boleh berfikir.,kang kalau x leh fikir lagi haru.apa pun x bley(gaya JAMBU).....APA PUN X BLEH...HAIH...APA PUN X BLEH...

2 RAMADHAN

Hari nie anak sulungku ndak berpuasa lagi.Bangun sahur pun ok,x la susah sangat cam semalam.Dia g sekolah cam biasa.Kat sekolah x banyak buat aktiviti gamaknya,siap leh tido lagi..huhuhuu...Balik dari skol dia merengek dahaga..dahaga...Tapi masih leh bertahan,walaupun dah 2-3kali bukak peti ais dok skodeng air sejuk..hehhehe...syian dia.
Bila dah masuk tengahari mata pun secara semulajadi menjadi kelat2 je..Maknanya masa utk lelapkan mata la tuh.Ngah dok layan mata dengar peti ais terbuka.Wat x tau la,coz kakak dah diberi peringatan.Sekali aku kuar si ADik telah meng'kantoi'kan kakak..hehheheh.... "mama kakak minum air sajuk"...Terkulat2 je muka kakak..Kena tazkirah la kejap.Tak pe la kak,kakak pun masih bermula n belajar..Mama maafkan.
Walaupun kakak dah minum air,aku suruh teruskan jugak..Biarlah dia belajar menahan kelaparan.Lain kali senang coz dia dah biasa.
Menu berbuka apa la gamaknya ari nie,haih susah tol la bila nafsu makan tuh x berapa ada.Susah doe,sampai x tau nak makan ape.Tanya hubby pun dia x tau nak makan apa..erm..... So kami amek keputusan buat pulut kuning n rendang daging.Feberet Icha tuh.Icha pun dah bape ari x makan.Makin kecik lak aku tengok dia...
Masa berbuka org yg sakan sekali makan sape lagi kalau bukan kakak.hehheheh..seronok tengok dia makan.Alhamdulillah syukur dengan rezeki yg telah engkau berikan ya allah....

Tuesday, August 2, 2011

GANJARAN DAN PAHALA SOLAT TARAWIH

1. Pada hari pertama seorang mukmin akan keluar bebas dari dosanya,seperti pada hari ia dilahirkan oleh ibunya.

2. Pada malam kedua, diampunilah dosanya dan dosa kedua orangtuanya jika mereka adalah orang mukmin

3. Pada malam ketiga, berteriaklah malaikat dari bawah arasy:Allah telah mengampuni dosamu yang telah lalu

4. Malam keempat, diberi pahala seakan-akan membaca Taurat,Injil,Zabur dan Alquran

5. Malam kelima,diberi pahala seperti orang yang bersembahyang di masjidil haram,masjid madinah dan masjid Al-aqsa

6. Malam keenam,diberi pahala orang yang bertawaf di Baitullah dan memintakan ampun baginya segala batu dan pasir

7. Malam ketujuh, ia seakan-akan telah mengalami masa nabi Musa dan membelanya terhadap Firaun dan Haman

8. Malam kedelapan Allah memberikan pahala seperti yang diberikan kepada Nabi Ibrahim as.

9. Malam kesembilan seakan-akan ia telah beribadah kepada Allah seperti ibadahnya Nabi Muhammad S.A.W

10. Malam kesepuluh dikaruniai Allah kebaikan dunia akhirat

11. Malam kesebelas, ia keluar dari dunia bersih bebas dari dosa seperti ia dilahirkan oleh ibunya

12. Malam kedua belas, ia akan tiba dihari kiamat dengan wajah berseri-seri bercahaya seperti bulan purnama

13. Malam ketiga belas, akan tiba dihari kiamat terhindar dari keburukan

14. Pama malam mkeempat belas, ia akan memperoleh kesaksian dari para malaikat bahwa ia telah melakukan sembahyang tarawih ,dan karenanya ia tidak menghadapi hisab

15. Malam kelima belas, pada malaikat membacakan salawat untuk dia

16. Malam keenam belas, Allah mencatat kebebasannya dari api neraka

17. Malam ketujuh belas, diberi pahala nabi-nabi

18. Malam kedelapan belas, ia dipanggil oleh malaikat :Hai hamba Allah,ketahuilah bahwa Allah telah meredhai engkau dan meredhai kedua orang tuamu

19. Malam kesembilanbelas, Allah mengangkat darjatnya dalam syurga firdaus

20. Malam keduapuluh , diberinya pahala para syuhada dan orang-orang soleh

21. Malam keduapuluh satu, Allah membangunkan baginya sebuah rumah dari cahaya di syurga

22. Malam keduapuluh dua, tiba dihari kiamat terhindar dari segala rasa duka dan sesak hati

23. Malam keduapuluh tiga, dibangunkan oleh Allah sebuah kota di dalam syurga

24. Malam keduapuluh empat, dikabulkan oleh Allah dua puluh empat doa daripadanya

25. Malam keduapuluh lima, dibebaskan oleh Allah dari azab dalam kubur

26. Malam keduapuluh enam, diberinya pahala empat puluh tahun

27. Malam keduapuluh tujuh, ia akan melewati sirat secepat kilat

28. Malam keduapuluh lapan, akan diberinya seribu tingkat di syurga

29. Malam keduapuluh Sembilan, diberi Allah pahala seribu kali perjalanan haji yang makbul

30. Malam ketigapuluh, berfirman Allah kepadanya, mandilah dengan air salsabil dan minumlah dari air kautsar,Aku tuhanmu dan engkau hambaKu.

SALAM RAMADHAN AL MUBARAK

Alhamdulillah syukur kehadrat illahi kerana masih menikmati ramadhan utk kali ini...Same2 la kita merebut peluang dalam bulan yg mulia ini..
1ramadhan telah berlalu.Alhamdulillah dapat dilalui dgn rasa syukur n penuh nikmat.Teman pun ajak ler anak dara teman yg berusia 5thn utk berpuasa.Dgn perasaan berkobar dia nak..Syukur dia telah berjaya utk hari pertama.Masa bangun sahur agak liat skit la nak kejutkan dia..Almaklum la x biasa lagi.. Balik skol semalam haru jugak sekejap.Dia mula merengek lapar..lapar..Selepas dipujuk dgn kata2 rangsangan...."kakak kalau kakak puasa nanti allah bagi pahala,puasa penuh kakak bleh beraya,kakak suka raya x??" dia pun jawab "suka..suka..."hehhehe....teman suh dia mandi,segarkan badan n suh dia tido..Setiap kali azan dia akan tanya,mama dah buleh buka ke??Syian dia...Azan maghrib la sayang oiii.....Bangun tido dia tanya pulak..mama bila nak maghrib nie.Nampak baby Rizq makan bubur,menangis dia..lucu tol...
Dah nama puasa memang la lapar.Kalau x di mula dari skang bila lagi?Tak kan nak tunggu dah jadi buluh,masa tuh buluh pun dah keras x leh nak di lentur..Betul x???sebab tuh la org kata melentur buluh biar dari rebungnya....Hope kakak dapat berpuasa penuh..
RAMADHAN
Ramadhan adalah bulan di mana al Quranul Kareem diturunkan dari Lauhul Mahfuz ke Baytul Izza. Ia adalah bulan di mana terdapat satu malam; Lailatul Qadar iaitu malam yang terbaik di antara seribu bulan pada yang menyaksikan keagunganNya. Dan ia juga bulan di mana Allah subhanahuwataala memerintahkan umat Islam berpuasa, mengikat syaitan-syaitan, mengunci pintu-pintu Neraka dan membuka seluas-luasnya pintu Syurga, membenarkan umat Islam meninggikan ketaatan dan kekuatan dari Tuhan mereka, Al Qawwy, Al Azeem.

Sunday, July 3, 2011

AkU tErTiPu AtaU aKu Di tiPu

– HANYA DI RUMAH – PART TIME – FULL TIME – TANPA PENGALAMAN – SELURUH MALAYSIA, BRUNEI DAN SINGAPURA – BERMULA SERTA MERTA – PENDAPATAN LUMAYAN SEHINGGA RM 3000 SEBULAN- Kami menawarkan program penghasilan wang yang unik. Memperolehi RM 500 hingga RM 3000 sebulan apabila bekerja di rumah pada masa lapang. Sekiranya anda sedang tercari-cari sumber pendapatan tambahan untuk menampung kos hidup yang semakin meningkat, maka haruslah anda meneliti tawaran ini! Bagaimana program ini dijalankan? Anda cuma perlu mengikut arahan mudah seperti yang ditentukan dalam program. Sampul surat, setem, nama dan alamat akan dibekalkan kepada anda. Anda cuma perlu isikan dengan bahan-bahan yang dibekalkan dan poskannya. Dengan program ini anda masih bebas untuk melakukan kerja-kerja harian anda kerana anda tidak terikat dengan mana-mana orang atasan. Anda pos surat, anda dapat imbuhan. . Kami membekalkan bahan-bahan yang diperlukan dan anda boleh bermula serta-merta. Arahan dan panduan kami amat jelas untuk difahami. RAMAI YANG TELAH MENCUBA PROGRAM INI DAN BERJAYA. ANDA BILA LAGI? JANGAN BERLENGAH LAGI. MASA TIDAK MENUNGGU KITA. PENDAFTARAN CUMA RM35.00. Untuk menyertai program ini, hantarkan nama penuh, alamat sebenar, no telefon dan no kad pengenalan anda pada kertas kosong beserta sampul surat bertulis alamat sendiri dengan melekatkan setem 30 sen pada sampul surat tersebut kepada kami untuk kami melihat kuota kekosongan agen di kawasan anda. Sekiranya masih mempunyai kekosongan, kami akan memghantarkan borang pendaftaran dan borang bayaran kepada anda dan kembalikan kepada kami serta merta. Sampul surat dan arahan kerja akan sampai ke tempat anda dalam masa 10 hari sahaja dari tarikh anda mendaftar. Bertindaklah sekarang!!!
Dek kerana ekonomi keluarga tidak berapa nak best,teman teringin ler nak nolong cik abang ni ar..Bagai org ngantuk disorongkan bantal,tetiba aku terbaca iklan seperti tertera diatas tuh.Tanpa berfikir benda ni benar atau pun tipu.Aku pun bagi tau la cik abang..'bie cam best jer iklan nie..oney nak try leh ke'..Cik abang pun bace ler iklan nie..
Dgn harapan n dlm hati berkata"bagus jugak bini aku ni,ngah keadaan cam nie nak nolong aku"bleh ler try..Aku pun senyum sampai ketelinga..Leh wat duit pas nie...yahoooo....
Dengan harapan yg menggunung cik abang pun g la ke pejabat pos,buat seperti yg diminta kat iklan tuh..Hari demi hari aku dok menunggu khabar gembira dr pihak sana..Entah kenapa sebelum buat wang pos tuh aku x meng'google' cari maklumat pasal syarikat nie..Benda nak jadi kan...Sementara dok menunggu berita baik tuh,aku google la syarikat nie...Rupenya kencing punya kampeni...hampeh...aku telah ditipu rupenya...
Mungkin bukan aku jer..ramai lagi yg tertipu..mungkin berpuluh..beratus atau beribu...Bayangkan sorg rm35 kalau sehari 100 org la contohnya..Senang2 jer Hamlau nie kaut untung..Kenapa la tergamak buat org cam nie..haih...entah la...Kenapa masih ada lagi syarikat cam nie.X der yg buat laporan ke?Kenapa pihak2 tertentu x amek port pasal hamlau2 cam nie?
Bukan pasal rm35 tuh yg aku kesalkan,tapi kenapa senang2 jer nak tipu org cam tuh...Buat iklan kat media2 cetak tanpa rasa bersalah pun..eh...geram lak den ngan hamlau2 nie...
So moral of the story nya berfikirla dgn bijak n menilai sesuatu tuh dgn akal yg waras..Jgn ikut nafsu sangat..Jgn mudah terpedaya ngan janji2 manis ye.

Saturday, July 2, 2011

Assalamualaikum pembuka bicara,
Untuk semua para pembaca,
Alahai lama x bersua,
Semoga semua sihat dan ceria......
Eh..ok ke pantun nie.....hantam saja la labu....hehheheh
Skang dah bulan 7 ghupenya..Ini bermakna dah lame la teman x update menda nie.
Banyak perkara berlaku yg x mengizinkan utk ku ke udara lagi..
Masalah2 teknikal yg x dapat di elakkan walaupun teman cuba mengelak beberapa kali..
Aiyak....kono gak ar...huhuhuu..tetiba ada bisikan(apo yg ekau merapu nie cinta)hehehheh...What ever..
Kojap jo dah masuk bulan 7..Skang ni dah bulan Rejab,x lame lagi Ramadhan..Mengikut perkiraan hujung bulan 8 dah Raye..Persiapan apa pun x wat lagi..May be cam tahun2 yg berlalu,last minit baru nak cari itu ini..Tahun nie len skit coz beraya ngan Hero ku Rizq Haidar.Nak cari baju melayu,sampin n songkok..Mesti cute..hehhehhe...
Apa yg x best raya tahun nie ialah beraya kat Kl jer..Hubby kono kojo lak aiiii....Tahun lopeh raye kat Sarawak,seminggu kat sana.Lik umah omak x do sapo dah ar.Kakak sume dah lik umah masing2.Suasana raya tuh x der sangat la..Yg syok masa raya bila semua berkumpul..Dengan kerenah anak2 n anak buah.Memeriahkan lg suasana..Bukan senang nk berkumpul adik beradik..Kalau x raya,time kenduri..Sesekali tuh ada la,tu pun kebetulan..
Tetiba ada jeritan(raya lame lagi la woi)......Sodih lak aiiii cito pasal rayo...X per tuh sume akan berlaku(tuh pun kalau panjang umur).......
Bulan Mei ari tuh banyak tarikh2 yg penting..Besday Hb,besday den n yg paling best ulangtahun perkahwinan den n Hb yg ke6..Utk menjimat kan masa,tenaga,n perbelanjaan den buat sekali jalan jer..Jenuh kalau nk sambut sume.huhuuuhu..Memadailah sekadar dgn ucapan n ingatan.Den ni pulak jenis yg x kisah...Apa yg aku harapkan sayangi den lebih dr segalanya dan bahagiakan lah den dengan kasih sayang yg x berbelah bahagi...
(hasil ciptaan den...ok x???)
Perkembangan Rizq plak amat memberangsangkan.Skang dia dah masuk lapan bulan.Dah pandai berdiri lepas tangan..Raya nanti dah jalan la kot..Kira Rizq cepat la dr yg len2,6bulan lebih dia dah rembetan(bahasa jawa) n merangkak...Dah jalan cam ner lak la fe'el dia..Almaklumla anak laki 1st...Adakah cam Irfan.Ikmal atau Ikhwan...huhuhuhuu....Tunggu dan lihat je la..Harap jd anak yg baik....

Friday, April 8, 2011

MAHARAJA LAWAK

Hari jumaat hari yg di nanti2 kan oleh kami sekeluarga..Bukan ape sonok dok layan maharaja lawak nie..Dapat gelak guling2 sekali sekala apa la salahnya..hehhehehahahhaha....Elok habis raja lawak..maharaja lak..haih...hari jumaat hari guling2 kat umah ku...give me some space(bak kata r2).
Dlm 12 peserta nie yg amat dinanti2kan kat sape lagi,kalau x kat JOzAn...tapi lawak dia minggu lepas x best sangat.Hope minggu ok la..Yg best minggu lepas R2..Balas...Jambu ok la...
Minggu nie x tau la si balas nak juai apa..minggu lepas dah jual karipap n pau.Laku jualan karipap n pau gara2 lawak si balas ni..Harga naik mendadak..hhehhehehe....
Ape pun jap g layannnnnnnnnnnnnnnnnnn........i like maharaja lawak....

BiLa mAmA x de kEjE....

Thursday, April 7, 2011

BAGAIMANA?????

Bagaimana harus aku Menahan rasa rinduku Bila kau tiada di sisi Tak dapat ku membayangkan Rasa rindu dalam jiwa Kita sama sama rasa
lalallalallalla.....
Eh..leh layan lagu nurul n ajai lak...
hehheheh....Bukan menda nie yg nak aku kongsikan...
Mende len....
persoalan demi persoalan..membelenggu akal dan fikiran....
hehehhehhe....Bukan pe,anak sulung aye dah skol skang nie..
Dah 4bulan ler.masuk sesi arituh...
Yg menjadi persoalan aye.bagaimana la aye nak ngajo
anak aye tuh?cara yg bagaimana sesuai ngan umur dia??
Bila aye ngajo elok2 ala2 manja,anak aye memain..
Kalau aye ngajo,dgn tegas,anak aye jd takut plak..
Haish..serba salah dibuatnya...
Naik senak otak aye.
Leh jadi kurus dibuatnya melayan deme nie..
(tapi x kurus pun,makin bulat ade ler)
Bila aye menggunakan pendekatan psikologi...
kepala aye lak yg pening..aye dah la x reti sabar..huhuhuhuh..
Nak wat keje 1muka surat pun berjam2..
Betul2 kesabaran teruji doe....
cam ne la nak wat???

ULANGTAHUN ANAK2 KU.....

26/02/2011
Pada tarikh ni 3tahun yg lalu..aku melahirkan anak ku yg ke2.
Yg diberi nama NAZURAH BATRISYIA.....
dah besar anak mama ye..hehhehhe...
Selamat menyambut ulangtahun kelahiran anakku..
Semoga Nazurah jadi anak yg solehah,yg baik,dengar cakap mama n baba...
(adik pun nak jugak..hehheheh)
31/03/2011
5tahun lepas aku melahirkan puteri sulung aku kat teluk intan.Pd tarikh nie
genapla umur dia 5tahun..Kakak da skol tadika kemas da.Kat kawasan nie gak....
Selamat menyambut ulangtahun kelahiran anakku..
DAYANA FAKHIRA..
(nie sume kes lambat update..huhuhuhuhu)

RIZQ HAIDAR

Sedar x sedar Rizq Haidar dah 5bulan..Jap jer masa berlalu
anak ku dah nak bujang dah.Sang nie adik dah pandai maju kedepan n dok
menunggeng2 nak merangkak kot...Genap umur dia 3bulan
dia dah pandai meniarap sendiri.MIsi cakap cepat perkembangan dia..Huhuhuhu..
Biasala bujang kan.mesti la hebat..hehhehehhe....
Pas demam nie adik dapat akal baru.Dia heran ngan kaki dia.
Ari2 dok perhati n isap jari kaki..Ada mitos tentang isap ibu jari kaki ni.
Katanya kalau baby dok isap ibu jari kaki,nak dpat adik lagi.
Hope mitos tuh x betul la..hahhahhaa..
Aku lum bersedia lagi utk menambah nie.biar lah RiZQ besaq dulu....
(1st time adik meniarap)
(bestnya icap jari nie..yum..yum...)

MAJLIS PERTUNANGAN

Akhirnya sampai gak jodoh anak buah kesayangan ku ini..Tahniah mira yer dah jadi tunangan org..Pertemuan yg diatur oleh org tua membuahkan bibit2 cinta buat WAN NORHASMIRA DAN MOHD RIZLAN...Semoga ikatan ini sampai ke jinjang pelamin n bahagia hingga anak cucu ye....
>SEKITAR MAJLIS PERTUNANGAN<

VIRUS CIKEN

Syukur alhamdulillah...Virus ciken dah habis kat umah esei nie ar...Adik pun dah sihat..Cuma kesan2 ciken tuh x hilang lagi...X tahu la cam ner virus nie leh serang,memula kena abah la..Elok abah dah lik Sri iskandar..2minggu pas tuh my hubby lak kena..Teman jage ler laki teman sebaik mungkin...Laki teman x bagi teman megang2 dia..Ate kasih seorg isteri terhadap suaminya,mana ler leh bio kan aje..Lagi pun teman belagak beno(ala oney dah kena dah,mana leh bejangkit)..Sehari demi sehari teman layan suami teman tanpa rasa sangsi..hehheheh....
Pada suatu ari tanpa teman sengajakan,teman terpicit sesuatu kat bahu teman..oh..adakah ini tanda2 awal ciken..arghhhhh.....teman pun kabo ler kat laki teman..sudahnya teman yg kene balik(tu la bie dah bagi tau,jgn dekat2..degil,x mo denga kate..haih...)hehehheh...ate mana ler teman tau.. Mitos tentang ciken pox(kalau dah kena x kan kena lagi)adalah tidak benar..Teman kena lagi teruk dr hubby teman..5ari deman sejuk jer.nasib bek la hubby dah ok skit..tinggal nk nunggu kering kesan tuh...muka teman usah ler kabo,haih...teruk beno.terpaksa g skin care dah bek kang..
Hubby dapat mc 10ari..ate tunggu lagi..Balik ler kg..menyebarkan virus kat sana(gurau je)..hahhahahElok jer sampai kg minum ayo kelapa..keluar semua..lagi teruk la jadinya..Yg x tahan yg kat tekak n dalam mulut..seksa toi ghasanya..Dah nampak teruk beno,hubby pun bawa ler g sepital..Doktor pun x leh kata ape..cume bagi ubat demam je la...Layankan ajer ghase sakit tuh...Time nie la..Baru teringat nikmat sihat tuh...Masa sihat x hengat sakit..tuh laaaa.....
Elok aku dah sihat skit anak yg sulung pun kena jugak..tapi x der ler banyak beno..skit jer..
tapi nasib bek la kakak x demam...tahan jugak ler..klu demam haru jugak...Lik umah mak mertua,adik2 pun kono jugak..tapi dah kering2 sume...ok la tuh geng ciken..hehehehe...
Kebetulan hujung minggu tuh anak sedare bertunang..risau dibuatnya..muka dah la compang camping cam nie..comot beno ghupenya...(i'm shy huk..huk)mintak2 dah ok la ms tuh..
Hari yg dinanti tiba..aku g jer ngan muka comot nie..ada aku kesah..hahhahha....alhamdulillah majlis berjalan lancar...
Mc hubby pun dah habis,tunggu tok ayah lagi..ate balik ler kl...Elok duk kl 2 ari baby Rizq lak kena ngn icha..Haih...syian dia...X tido mlm dibuatnya..Cam nie la mak teman jage masa teman kena mase kecik2 dulu kan...Baru tau skang..huhuhuhu...Baby rizq kena x lame la..jap jer.Ciken pun x banyak sangat..yg menyakitkan dia tuh tang mulut n tang 'siput' rasanya...
Tapi skang sume dah cam sediakala..syukur..Sume kena ciken buat kali ke2..Rizq je 1st time.So pas nie klu ada org kena ciken jgn la dok dekat2..walaupun anda dah kena,anda masih buleh dijangkiti..awas tuh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Monday, April 4, 2011

SELAMA INI MENGHILANG......

Assalamualaikum.......
tErasa lame sangat x berbloging2 nie...windu giler doe...
Haih semenjak bbersalin nie Busy dibuatnya...Almaklumla anak dah bertambah..tanggungjawab pun bertambah...Sat g dok layan nie jer anak pun entah kemana..huuhhuhu...
Rasanya dah hampir 7bulan aku x update apa2 kat sini...memula sibuk nak bersalin..peh tuh sibuk berpantang..peh tuh sibuk jaga anak..Erm...sibuk sungguh aku nie...hehheheh....
Alhamdulillah aku selamat melahirkan anak dapa 3/11/2010..Lebih sehari dari jangkaan.Aku start sakit dr 2hb..Ingat nk bersalin dah,sekali g HUKM,doc suh lik dulu..Klu ang dah sakit sangat baru mai balik no...(eh..doc ni terer cakap utara da..hahhahaha)Aku pun lik la...Sempat lagi g makan kenduri umah jiran merangkap member comolot kat blok aku nie...Saat nie yg sentiasa berada disisi aku mak ayah n hubby..Mak ayah seminggu duk sini semata2 nk tunggu aku bersalin...Tq mak ayah..luv u...hubby jugak..huk..huk...Kita sambung lik pasal nk bersalin tadi.Aku tetap cam tadi..x der la sakit sangat..rasa sengal2 ayam je(eh..ada ke pepatah ni)hehehe..
Bila malam menjelma sakit semakin bertambah..argh..argh...tapi x dahsyat lagi..relax dulu...
Bila sume org dah tido baru la sakit menjadi2..memang x leh nk tido la...Jap2 terjaga..Jap2 terjaga..So utk mempercepatkan proses tuh..Jenuh la aku pusing keliling umah..Sampai la 1 tahap aku memang dah x tahan lagi..Aku gegaq 1 umah suh antaq aku pi sepital...Sume bergegas..hehhehe..tau pun...Elok je pas azan subuh Hubby pun anta aku kat sepital...Duk kat situ lame gak sementara nak tunggu doktor...Akhirnya doc dtg gak tuh pun dah kul 7am ++ rasanya..Cek2 apa sume dah 7cm..Terus anta labour room...
Elok je sampai sana tukar baju apa sume..cek tuh ini.Hubby pun duk sekali..Tetiba aku terasa air ketuban aku pecah....sib bek ada sorg misi kat situ ms tuh...aku pun apa lagi...push..push..push....uwaaaaaaaa...uwaaaaaaaaaaaa...lahirkan baby boy..alhamdulillah syukur...Nie la 1st time hubby masuk sekali masa kau bersalin..Mujur la hubby x pitam..hehhehhe..Bila dah nampak baby hilang sume rasa sakit tuh...
(kat labour room)
(ngan hubby..sblm tuh siap wasiat lagi..hehheheh..)
(1st pic pas dilahirkan)
Aku selamat melahirkan baby boy..Berat 3.64kg..Pd pukul 8.15pg..BUjang ku itu diberi nama RIZQ HAIDAR..Pengalaman melahirkan baby boy len la dr baby gurl..Rasa cepat n mudah...syukur sangat..Nie la hero ku...Menanti hampir 5tahun baru dpt boy....Org yg paling gembira dah tentu la hubby...Aku check in kat Hukm 1hari je..Klu x petang 3hb tuh leh lik dah..Tapi ms doc ronda adik lum yak lagi..kena lik sok..huhuhu..
(ceria kan wajah hubby ku..huhuhu)
(kat wad berlian)
(masa ni lum kuar wad lagi...)
Elok kuar sepital aku terus lik kg..berpantang kat sana..Kat sana ada la orang 'ngopeni' aku anak2 huuhuhu...Nak cari org urut pun senang...Hubby dapat cuti 10hari jer...Sementara hubby kat kg..Dia la yg dok uruskan RIZQ..Tq hubby....Aku duk kg jap jer x sampai sebulan pun.. Hubby kat kl dah boring tahap gaban duk sorang2..Lagi pun anak2(dyan n icha) kena kudis api kot..Ate dok kg kan..sonok beno ler men tanah..pasio..X hengat punya.hehheheh..
(ate cenggini ler ghupe org bepantang)
(umur RIZQ 1ari-2bulan)
(wajah2 Bujang kesayangan ku)
MAJLIS CUKUR JAMBUL RIZQ HAIDAR
Pada 26/12/2010 majlis cukur jambul anak bujang den..wat kat umah mak kat kg.Kebetulan masa tuh anak buah den nak masuk uitm esoknya.So sume sanak saudara berkumpul kat umah omak den nie ar....Alhamdulillah majlis tuh berjalan lancar..syukur sangat..